۱۴۰۴ سه شنبه ۱۱ تير

وبینار بین‌المللی تعالی تدریس (Teaching Excellence) با همکاری دانشگاه اصفهان و با همکاری انستیتوی آموزشی اکو

وبینار بین‌المللی با عنوان تعالی تدریس (Teaching Excellence) با همکاری دانشگاه اصفهان و انستیتوی آموزشی اکو و با حضور جمعی از اعضای هیات دانشگاه اصفهان و دانشگاه های ترکیه، برگزار شد. در این همایش دفتر همکاری های علمی بین المللی و مرکز توسعه صلاحیت‌های حرفه‌ای تدریس دانشگاه (TDC) همکاری داشتند.


وبینار بین‌المللی با عنوان تعالی تدریس (Teaching Excellence)  با همکاری دانشگاه اصفهان وانستیتوی آموزشی اکو و با حضور جمعی از اعضای هیات علمی دانشگاه اصفهان و دانشگاه­های ترکیه، برگزار شد. در این همایش دفتر همکاری­های علمی بین­ المللی و مرکز توسعه صلاحیت‌های حرفه‌ای تدریس دانشگاه (TDC)  همکاری داشتند. 

به گزارش وب سایت خبریuinews در این برنامه ایتدا پرفسور عاکف کرچیچ رییس موسسه آموزشی اکو و دکتر سید کمیل طیبی مشاور رئیس در امور بین­ الملل و مدیر دفتر همکاری­ های علمی بین ­المللی دانشگاه اصفهان ضمن تشکر از دانشگاه اصفهان به تشریح اهداف این وبینار در چارچوب همکاری طرفین پرداختند. سپس برفسور آکتکین اندیشمند برجسته در زمینه آموزش عالی و رییس دانشگاه بکتاش ولی ترکیه به ایراد سخن پرداخت. وی با اشاره به تاریخچه ایجاد استانداردها اظهار داشت که سابقه­ی این فعالیت به دهه 1970 میلادی و کشورهایی چون آمریکا و انگلیس بر می گردد و در دهه 2000 میلادی به سراسر جهان انتقال یافته است. در ترکیه سازمان های گوناگون جهت تعیین استانداردها و صلاحیت‌های عمومی تدریس مورد مشورت قرار گرفتند و در این مسیر منابع بین‌المللی مرتبط با سیاست گذاری در امر تدریس و آموزش را مورد توجه قرار دادند.

 دکتر آکتکین در ادامه ابتدا هر کدام از ابعاد صلاحیت حرفه‌ای (دانش، مهارت و نگرش و ارزشها) را به تفصیل توضیح داد و بر دانش مرتبط با محتوای درسی، دانش پداگوژی مرتبط با محتوای تخصصی و دانش مرتبط با قوانین حقوق و وظایف یک مدرس تاکید نمود. سپس به بعد دوم یا مهارت های تخصصی بر برنامه ریزی اشاره نمود و یادآور شد این بعد بر طراحی فضای یادگیری، مدیریت فرایند تدریس و یادگیری، و نظارت و ارزیابی فعالیت های درون و خارج از کلاس تمرکز دارد.  به نظر وی بعد سوم بر ارزش‌های اخلاقی جهانی  و بومی، رعایت حقوق انسانی، رعایت تفاوت های فرهنگی، داشتن نگرش مثبت نسبت به رشد فراگیران، و برقراری گفتگوی موثر با فراگیران، خانواده ها، همکاران و سایر متخصصین درگیر در امر آموزش استوار است. ایشان در پایان تاکید کرد که مدرس با صلاحیت درگیر خود ارزشیابی و فعالیت های توسعه شخصی و حرفه‌ای می شود.

در ادامه وبینار، دکتر محمد امیریوسفی معاون دفتر روابط بین الملل و عضو کارگروه مرکز توسعه صلاحیت­ های حرفه تدریس دانشگاه اصفهان به تبیین تعاریف و محورهای ارزیابی تعالی آموزشی در دانشگاه ­ها و موسسات آموزش عالی در ایران پرداخت. وی اظهار داشت در ده های اخیر، اکثر دانشگاه ­ها درگیر فعالیت­ های اقتصادی برای درآمد زایی و انجام پروژه های تحقیقاتی برای کسب تاثیر گذاری اجتماعی بوده ­اند. لذا علی رغم این که ای ن­گونه فعالیت­ ها بسیار مهم و ضروری هستند، چنانچه تعادلی بین فعالیت­ های آموزشی و دیگر فعالیت­ ها در مراکز آموزش عالی ایجاد نگردد ممکن است باعث توجه و اولویت دادن بیشتر به پژوهش و کسب درآمد گردیده و کیفیت آموزش در اولویت­های بعدی قرار گیرد. لذا محقیقن به دنبال ارائه تعاریف جامع برای تعالی آموزشی و ارائه راهکار برای سنجش آن در دانشگاه ­ها است. تا کنون مواردی مانند کیفیت آموزش، محیط آموزشی، میزان یادگیری و بهره وری دانشجویان، خلاقیت، تورم نمره، بهره وری دراز مدت آموزشی با پالایش فعالیت و عملکرد فارغ التحصیلان و غیره از جمله ملاک های ارزیابی کیفیت آموزشی بوده ­اند.

وی اضافه نمود دانشگاه اصفهان در سال 1397به منظور ایجاد تعادل در بین فعالیت­ های آموزشی و پژوهشی و همچنین به منظور افزایش کیفیت آموزش و به دست آوردن تعالی آموزشی، مرکز توسعه صلاحیت­ های تدریس (TDC) را راه اندازی نمود. این مرکز دارای چندین کارگروه تخصصی مانند کارگروه توانمند سازی اعضای هیات علمی، کارگروه تکنولوژی آموزشی، کارگروه ارزیابی و بهبود کیفیت آموزش و یادگیری، کارگروه تدوین و بررسی علمی فرایند جذب هیات علمی و کارگروه آموزش کاوشگرانه علوم است. اهداف این مرکز بهبود کیفیت آموزش و یادگیری در دانشگاه اصفهان و ارائه خدمات علمی در زمینه آموزش و یادگیری به سایر دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در سطح منطقه و کشور است. از سوی دیگر، این مرکز می تواند با بهره گیری از توان نیروهای متخصص دانشگاه اعم از اعضای هیأت علمی و کارشناسان، علاوه بر خدمت رسانی به جامعه، در مسیر کارآفرینی برای دانشجویان و دانش آموختگان حوزه های مرتبط نیز گام بردارد.

در بخش پرسش و پاسخ خانم دکتر اسفیجانی رئیس مرکز TDC به پرسش ­های حاضرین به ویژه شرکت­ کنندگان ترک در خصوص ساختار، فعالیت­ ها و مأموریت­ های این مرکز پاسخ داد. در پایان دو طرف ایرانی و ترکی توافق نمودند کارگروه مشترک به منظور اتاق فکر مرکز توسعه صلاحیت­ های تدریس دانشگاه تشکیل شود.   

گفتنی است، وبینار بین‌المللی تعالی تدریس (Teaching Excellence)  با همکاری دانشگاه اصفهان و با همکاری انستیتوی آموزشی اکو (ECOEI) چهارشنبه 15 مرداد 1399 از طریق پلتفرم اسکای روم برگزار شد.

 

تاریخ:
1399/05/21
تعداد بازدید:
1063
منبع:
Powered by DorsaPortal